Elektronische nieuwsbrief van Amnesty International  Wageningen

Als Wageningse afdeling van Amnesty International maken we graag van deze manier gebruik om de leden en mensen die de organisatie een warm hart toedragen op de hoogte te houden van de activiteiten van Amnesty. Mocht je een dergelijke mail niet op prijs stellen dan kun je dat hier kenbaar maken. Omgekeerd zijn we natuurlijk ook blij als je deze mail juist verder verspreidt.

Deze uitgave van RechtStreeks staat vooral in het teken van het Bevrijdingsfestival in Wageningen op 5 mei en de manier waarop Amnesty International daarbij betrokken is.

Amnesty in het Vrijheidsdefilé

Dit jaar wordt voor de derde keer het Vrijheidsdefilé nieuwe stijl gehouden. Een groep van Amnesty neemt ook deel aan het defilé. Enkele ideële organisaties, waaronder Amnesty, hebben een groep schoolkinderen ‘geadopteerd’, die in het defilé worden begeleid. Op het terrein De Dreijen is voorafgaand aan het defilé van 10.00 tot 15.00 uur al een programma met verschillende spectaculaire optredens, demonstraties en standjes. Amnesty zal zich daar ook presenteren.

Het Plein van de Vrijheid op het Bassecour

Amnesty is ook samen met Warchild, Vluchtelingenwerk en Mensen in Nood aanwezig op het Plein van de Vrijheid dat op het Bassecour wordt ingericht. Op allerlei plaatsen op het Bevrijdingingsfestival wordt dit jaar een oproep gedaan om op 5 mei 5 minuten in actie te komen voor Vrijheid. Al die 5 minutenacties komen samen op het Plein van de Vrijheid. Op het plein komt er onder andere een theatertje en kunnen mensen in reusachtige badkuipen in "debad".Ook de Amnesty-actie krijgt de vorm van een 5-minuten actie waarbij aandacht wordt gevraagd voor internetvrijheid in China.

De actie is speciaal gericht op Huang Jinqiu die in 2003 na een geheim proces tot 12 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld vanwege zijn artikelen op een internetforum. We doen een beroep op het publiek om een petitie te ondertekenen die naar de Chinese autoriteiten zal worden gestuurd.

China en de Olympische Spelen

De actie op 5 mei maakt deel uit van de campagne China en de Olympische Spelen. Amnesty roept niet op tot een boycot van de Spelen. Integendeel: de organisatie hoopt juist dat door het evenement de mensenrechtensituatie onder de aandacht komt en daardoor verbetert. In de campagne focust Amnesty op drie thema’s: vrijheid van pers en internet, de doodstraf, en bescherming van mensenrechtenverdedigers. ‘Door Beijing de Olympische Spelen toe te wijzen, wordt de ontwikkeling van de mensenrechten in China gestimuleerd, beloofde de vice-president van het Olympisch Comité Beijing 2008 in 2001, toen de stad zich kandidaat stelde voor de Spelen. In de praktijk voert China jaarlijks meer executies uit dan de rest van de wereld bij elkaar, worden verdedigers van de mensenrechten hard aangepakt en is de beloofde mediavrijheid ver te zoeken.

VanVelzen als Ambassadeur van de Vrijheid

Op de markt treedt vanaf 23.20 uur de zanger en pianist Roel van Velzen op. VanVelzen tourt op 5 mei per helikopter rond als ambassadeur van de vrijheid. Hij is aanwezig op verschillende festivals en sluit op eigen verzoek af in Wageningen.De zanger zal onder meer zijn eigen versie van het Lied van de Vrijheid ten gehore brengen. Daar wordt een publieksactie aan gekoppeld. Onder het motto ‘Vrijheid maak je met elkaar’ worden de festivalbezoekers opgeroepen om zich in te zetten voor vrijheid overal ter wereld door de acties van Amnesty International, War Child, Mensen in Nood/Cordaid en VluchtelingenWerk te steunen.

Om de verschillende activiteiten op 5 mei rond te kunnen zetten hebben we een beroep gedaan op groepen van Amnesty in de regio. Dat neemt niet weg dat we nog wel wat mensen kunnen gebruiken. Dat geldt op 5 mei maar ook in de periode daarna. Door verhuizing zijn we een paar fanatieke krachten binnen onze groep kwijt geraakt. Heb je interesse om ook op ander manieren wat voor Amnesty te betekenen of ken je mensen die dat misschien wel willen, laat het dan weten. Onze contactpersoon Marjon Oostrom vertelt je graag wat meer over wat we doen. Meer informatie over de activiteiten van de Wageningse groep van Amnesty International is ook te vinden op de website www.wageningen.amnesty.nl.

Word actief voor Amnesty - Wat past bij mij?

Marjon Oostrom
          T: 0317-460520

mghoostrom@cs.com

Voorbereidingen op het Vrijheidsdefilé

Huang Jinqiu

Meer informatie over de campagne 'China en de Olympische Spelen' van Amnesty International is te vinden op de website www.amnesty.nl.

VanVelzen

Meer info op www.wageningen.amnesty.nl